Jak napisać e-mail? Poradnik i przykłady

Karolina Nowak
18 maja 2025
9 minut czytania

Nie martw się! To tylko e-mail! W teorii w wysłaniu wiadomości przez pocztę elektroniczną nie ma nic trudnego. Ale w praktyce ta forma korespondencji jest często wykorzystywana w celach oficjalnych – wtedy każde słowo ma znaczenie! Podpowiadamy, jak napisać e-mail i podajemy przykłady.

Jak pisać e-maile? Elementy wiadomości elektronicznej

Zanim przejdziemy do treści wiadomości mailowych, przyjrzyjmy się strukturze tej formy komunikacji. E-mail nie jest zwykłym listem. Jego ważnymi elementami są:

temat

który jest niejako „zajawką” przedmiotu oraz celu wiadomości;

powitanie z odbiorcą

które trzeba dopasować do tego, do kogo się pisze;

sama treść

w której należy zawrzeć „esencję” przekazu;

pożegnanie oraz stopka

często niedoceniane, a bardzo ważne dla profesjonalnego wizerunku;

załączniki

dołącza się je do korespondencji bardzo często, ale trzeba robić to mądrze.

Każda z tych części ma znaczenie, dlatego warto wiedzieć, jak o nie zadbać.

Pamiętaj! Dobrze napisany e-mail to taki, który przekazuje informacje jasno, szybko i w sposób dostosowany do odbiorcy.

Jak się pisze mail – krok po kroku

Zastanawiasz się, jak pisać e-maile, które będą skuteczne i profesjonalne? Poniżej znajdziesz praktyczny przewodnik, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces tworzenia korespondencji elektronicznej.

Określ, po co i do kogo piszesz

Ta porada brzmi jak banał? Niekoniecznie! Zanim zabierzesz się do pisania maila, musisz mieć w głowie jasny obraz tego:

do kogo piszesz

co np. wpływa na poziom formalności komunikacji oraz język, którego użyjesz;

po co piszesz i czego oczekujesz od odbiorcy

czy Twój mail to tylko informacja do przekazania, czy może np. oferta, która jest krokiem mającym prowadzić do sprzedaży.

I tym dwóm elementom należy podporządkować całą komunikację. Piszesz do klienta, który pierwszy raz się z Tobą kontaktuje? Użyj formalnego tonu. To wiadomość do długoletniego kontrahenta, z którym masz dobre relacje? Możesz pozwolić sobie na luźniejszy styl. Takie detale robią różnicę!

Upewnij się, że wysyłasz maila z dobrego adresu

To szczególnie ważne, jeżeli do firmowej skrzynki jest podpiętych wiele aliasów. W czym rzecz? Alias to dodatkowy adres e-mail, który przekierowuje wiadomości do głównej skrzynki, np. info@twojafirma.pl może trafiać do Twojej osobistej skrzynki. Zanim wyślesz wiadomość, sprawdź, czy wysyłasz ją z właściwego adresu. Klient oczekujący odpowiedzi od biura@firma.pl może być zaskoczony, gdy mail przyjdzie z Twojego prywatnego konta.

Czytaj też: Co to jest alias pocztowy?

Zwróć uwagę na prawidłowe zaadresowanie e-maila

Sprawdź dwukrotnie adres e-mail adresata – literówka może sprawić, że Twoja ważna wiadomość trafi w niepowołane ręce. Jeżeli wysyłasz informacje do większej liczby osób, zwróć też uwagę na opcje UDW (ukryta kopia) i DW (do wiadomości). Używając pola UDW, chronisz prywatność odbiorców i nie naruszasz zasad RODO.

Dobierz odpowiedni temat

W komunikacji profesjonalnej nie powinno się korzystać z clickbaitowych tytułów ani pozostawiać tego pola pustego. Dlaczego? Pusty temat to szybka droga do kosza lub folderu spam. Z kolei tytuły w stylu „PRZECZYTAJ TO NATYCHMIAST!" działają odstraszająco.

Temat maila powinien być jasny, przejrzysty i wskazywać na cel komunikacji. Jak napisać e-mail? Przykłady dobrych tematów to np.:

  • „Oferta hostingu dla firmy X -- prośba o kontakt”
  • „Pytanie o możliwość współpracy – firma XYZ”
  • „Potwierdzenie spotkania 15.12 o godz. 14:00”

Wiadomości, które są zatytułowane w ten sposób, wyglądają na autentyczne i nie wzbudzają podejrzeń.

Zasady pisania e-maila: przekaż jasno i przejrzyście swoją wiadomość

Zastosuj zasadę odwróconej piramidy – najważniejsze informacje umieść na początku. Mało kto ma dzisiaj chęć i czas na czytanie długich tekstów. Dlatego trzeba od razu napisać, o co chodzi, a dopiero potem wchodzić w detale.

Jak się pisze e-mail? Przykłady dobrych otwarć maila to np.:

  • „Piszę w sprawie Państwa zapytania o usługi naszej firmy.”
  • „Chciałbym umówić się na spotkanie w sprawie nowej strony internetowej.”
  • „W nawiązaniu do naszej rozmowy telefonicznej przesyłam szczegóły oferty.”

Jak stworzyć e-maila: organizacja dłuższej treści

Jeżeli mail jest dłuższy, warto zastosować akapity, wyróżnienia w treści, a nawet nagłówki, tak żeby odbiorca mógł łatwo „złapać”, o co chodzi. Długie bloki tekstu zniechęcają do czytania. Lepiej podzielić treść na krótsze fragmenty i używać list wypunktowanych tam, gdzie to możliwe.

Pamiętaj też, że wiele osób czyta e-maile na telefonach – krótsze akapity są znacznie przyjemniejsze na małych ekranach.

Podaj namiary kontaktowe na siebie

Mail zazwyczaj jest wysyłany z intencją, żeby ktoś na niego odpisał. Warto więc podać odbiorcy konkretne namiary na siebie, w tym telefoniczne. Dobra stopka e-mail powinna zawierać Twoje imię i nazwisko, stanowisko, numer telefonu i adres strony internetowej firmy. To buduje profesjonalny wizerunek i ułatwia kontakt.

Czy wiesz, że… aplikacja webmailowa Bezpiecznej poczty biznesowej NQ.pl zawiera rozbudowany kreator stopek, dzięki któremu w kilka chwil utworzysz profesjonalny podpis do każdego maila?

Uważaj na załączniki!

Nie załączaj zbyt dużych plików – odbiorca może mieć problem z ich pobraniem, a duże załączniki mogą być „czerwoną flagą” dla systemów antyspamowych. Lepiej podać link do chmury, a załączać jedynie niewielkie dokumenty, np. PDFy z zamówieniem czy katalogiem. Pamiętaj też, żeby zawsze wspomnieć w treści maila o tym, co zawiera załącznik.

Jak napisać e-mail? Przykłady przywitania

Początek maila to wizytówka całej wiadomości. Jak go napisać? Przy pierwszym mailu, gdy nie wiesz, do kogo konkretnie piszesz, możesz użyć określeń „Szanowni Państwo” lub „Szanowny Panie/Szanowna Pani”.

Wolisz uniknąć nadmiernego patosu? Możesz po prostu napisać „Dzień dobry”. Uwaga! „Witam” nie jest zbyt dobrym otwarciem maila. Tego słowa używa się, kiedy kogoś wita w jakiejś przestrzeni, np. w domu albo w gabinecie. Dlatego w e-mailu takie określenie będzie wyglądać nieprofesjonalnie.

Przy dłuższej wymianie wiadomości możesz korzystać, formalnie, z form typu „Panie Marku”, „Pani Ewo” (czyli z użyciem imienia), albo – jeżeli przeszliście na „ty" – po prostu samego imienia jako zwrotu.

Jak się pisze e-mail? Przykłady dobrego przywitania to:

„Dzień dobry, Panie Tomaszu”;
„Szanowna Pani Dyrektor”;
„Dzień dobry, Marku" (przy bliższej znajomości).

Jak zakończyć e-mail?

Zakończenie maila to równie ważny element jak początek. Jak to zrobić dobrze? Warto powtórzyć, czego oczekujesz w odpowiedzi na wiadomość. Czy chcesz, żeby ktoś do Ciebie zadzwonił? A może oczekujesz konkretnych informacji? Napisz to wprost.

Przykłady dobrych zakończeń:

Proszę o kontakt telefoniczny w celu uzgodnienia szczegółów.”;
„Czekam na Państwa odpowiedź do końca tygodnia.”;
„W razie pytań jestem do dyspozycji pod numerem telefonu.”.

Dobrze napisany mail może otworzyć drzwi do sprzedaży, wzmocnić wizerunek firmy lub ułatwić załatwienie jakiejś sprawy. Zależy Ci, aby każda Twoja wiadomość dotarła bez problemów do adresatów, a korespondencja przechowywana na firmowym serwerze była bezpieczna? Skontaktuj się z nami i zobacz, jak możemy Ci pomóc!