Szukasz programu pocztowego, przy pomocy którego będziesz obsługiwać maila firmowego? Najczęściej przedsiębiorcy dokonują wyboru między Outlookiem a Thunderbirdem. Na które rozwiązanie się zdecydować? Oto porównanie ich wad, zalet oraz możliwości.
Co to jest Outlook?
Microsoft Outlook to klient poczty elektronicznej, który stanowi część pakietu Microsoft 365 (dawniej Office). Od momentu premiery w 1997 roku program systematycznie się rozwija, zapewniając coraz więcej funkcji wspierających codzienną pracę w firmie. Outlook to nie tylko narzędzie do obsługi poczty. Obecnie jest to to kompleksowe rozwiązanie do zarządzania komunikacją, czasem i zadaniami.
Jakie zalety ma Outlook?
Najważniejsze powody, dla których niektórzy przedsiębiorcy decydują się na Outlooka, to:
INTEGRACJA Z PAKIETEM MICROSOFT 365 – to gwarancja bezproblemowej współpracy z Wordem, Excelem i innymi aplikacjami biurowymi;
ROZBUDOWANY KALENDARZ – zapewnia możliwość planowania spotkań, zarządzania czasem zespołu i udostępniania kalendarzy innym użytkownikom;
ZAAWANSOWANE FUNKCJE ORGANIZACYJNE – to np. tworzenie zadań, kategoryzowanie wiadomości i automatyzacja procesów poprzez reguły;
WSPARCIE TECHNICZNE – Microsoft wypuszcza regularne aktualizacje i zapewnia pomoc w przypadku problemów (przynajmniej w teorii, którą czasami weryfikuje rzeczywistość);
SYNCHRONIZACJA MIĘDZY URZĄDZENIAMI – to oznacza bezproblemową pracę na komputerze, tablecie i smartfonie w ramach jednego, spójnego ekosystemu.
Jakie ma wady Outlook?
Wśród wad Outlooka najczęściej wymienia się:
WYSOKI KOSZT – konieczność zakupu subskrypcji Microsoft 365
OGRANICZENIA W DODAWANIU KONT – problemy z integracją niektórych zewnętrznych skrzynek pocztowych;
MNIEJSZĄ ELASTYCZNOŚĆ – ograniczone możliwości dostosowania interfejsu do własnych potrzeb;
UZALEŻNIENIE OD EKOSYSTEMU MICROSOFT – pełna funkcjonalność możliwa tylko w połączeniu z innymi usługami tej firmy; to może być problematyczne, zwłaszcza gdy w przedsiębiorstwie nie korzysta się z Microsoft 365, a z zupełnie innego software’u.

Co to jest Thunderbird?
Mozilla Thunderbird to darmowy, wieloplatformowy klient poczty elektronicznej o otwartym kodzie źródłowym. Program powstał w 2003 roku i jest rozwijany przez społeczność skupioną wokół Fundacji Mozilla. To narzędzie cenione szczególnie przez użytkowników, którym zależy na niezależności od komercyjnych rozwiązań.
Jakie zalety ma Thunderbird?
Co działa na plus Thunderbirda? Najważniejsze zalety tego programu to:
CAŁKOWITA DARMOWOŚĆ – brak opłat za korzystanie i dostęp do wszystkich funkcji;
ELASTYCZNA KONFIGURACJA – możliwość dodawania dowolnej liczby kont pocztowych różnych dostawców;
ROZBUDOWANY SYSTEM DODATKÓW – szeroka gama rozszerzeń pozwalających dostosować program do własnych potrzeb;
OTWARTE ŹRÓDŁA – pełna transparentność kodu i brak ukrytych funkcji śledzących;
NIEZALEŻNOŚĆ OD PRODUCENTA – swoboda w wyborze usług i narzędzi towarzyszących
PROSTOTA OBSŁUGI – Thunderbird jest podobnie intuicyjny jak Microsoft Outlook, instalacja i konfiguracja poczty w tym programie to kwestia kilku kliknięć;
CZĘSTE AKTUALIZACJE – opensource’owy charakter Thunderbirda sprawia, że zespół Mozilli błyskawicznie reaguje na zmiany oraz nowe zagrożenia, co zapewnia użytkownikom poczucie bezpieczeństwa użytkowania poczty;
SZEROKIE WSPARCIE TECHNICZNE – jest dostępne zarówno od Mozilli, jak i od społeczności, przez co rozwiązywanie problemów z działaniem programu zazwyczaj jest szybkie.
Jakie wady ma Thunderbird?
Jeśli chodzi o wady Mozilli Thunderbird, wymienia się przede wszystkim:
MNIEJ NOWOCZESNY INTERFEJS – jego design może wydawać się przestarzały w porównaniu do konkurencji, aczkolwiek jest to bardzo subiektywna kwestia; inni chwalą sobie minimalizm i przejrzystość produktu od Mozilli;
OGRANICZONĄ INTEGRACJĘ – trudniejsza współpraca z popularnymi narzędziami biurowymi, szczególnie z pakietu Microsoft 365.
Czy wiesz, że… Bezpieczna poczta biznesowa od NQ.pl współpracuje zarówno z Outlookiem, jak i Thunderbirdem? Dlatego możesz swobodnie wybrać klienta poczty zgodnie ze swoimi preferencjami.

Program pocztowy Outlook czy Thunderbird – porównanie
Porównane Outlook vs Thunderbird oznacza zestawienie dwóch różnych filozofii tworzenia oprogramowania: komercyjnej i open source. Każde z tych rozwiązań ma swoje mocne i słabe strony. Przyjrzyjmy się istotnym różnicom

Kalendarz i organizacja czasu
W kwestii zarządzania czasem Outlook zdecydowanie góruje: zapewnia rozbudowane narzędzia do planowania spotkań i koordynacji pracy zespołowej przy integracji z innymi narzędziami Microsoft 365 i nie tylko.
Thunderbird w tej kategorii również oferuje ciekawe rozwiązania – kalendarz jest wbudowany w program (nie wymaga dodatkowej wtyczki) i korzysta z popularnego protokołu CalDAV.

Zarządzanie kontaktami
Outlook dysponuje zaawansowaną książką adresową, która daje rozbudowane możliwości grupowania oraz kategoryzowania kontaktów. Thunderbird zapewnia nieco mniej opcji. Jego książka adresowa jest prostsza, ale nadal funkcjonalna, z możliwością importu i eksportu danych w popularnych formatach.

Obsługa wielu kont
O ile Thunderbird pozwala na swobodne dodawanie dowolnej liczby kont od różnych dostawców, o tyle Outlook może sprawiać pewne trudności przy integracji z zewnętrznymi skrzynkami pocztowymi. Jest to szczególnie widoczne w przypadku kont spoza ekosystemu Microsoft.

Interfejs i personalizacja
Outlook zachwyca nowoczesnym designem i przejrzystym układem, ale jednocześnie oferuje stosunkowo małą elastyczność w kwestii dostosowania wyglądu. Z kolei Thunderbird może początkowo wydawać się mniej atrakcyjny wizualnie, ale dzięki szerokiemu wyborowi dodatków pozwala na znacznie większą personalizację – zarówno wyglądu, jak i funkcjonalności.

Bezpieczeństwo i prywatność
W kontekście bezpieczeństwa i prywatności każde z rozwiązań prezentuje inne podejście. Outlook stawia na regularne aktualizacje zabezpieczeń i wsparcie Microsoft (np. na infolinii). Z drugiej strony użytkownik ma mniejszą kontrolę nad swoimi danymi.
Thunderbird, dzięki otwartym źródłom, zapewnia pełną transparentność działania i oferuje rozbudowane funkcje ochrony prywatności, pozwalając użytkownikowi na większą kontrolę nad bezpieczeństwem korespondencji. Dużym wsparciem jest też społeczność zgromadzona wokół tego projektu Mozzilli.
Mozilla Thunderbird czy Microsoft Outlook – co wybrać?
Wybór między Mozilla Thunderbird a Microsoft Outlook powinien zależeć od specyfiki prowadzonego biznesu i konkretnych potrzeb. Oto rekomendacje dla różnych sytuacji.

Outlook będzie lepszym wyborem, gdy:
- prowadzisz większą firmę, korzystasz z pakietu Microsoft 365 i pracujesz na dokumentach MS Office;
- zależy Ci na bezpośrednim wsparciu technicznym;
Thunderbird sprawdzi się lepiej, gdy:
- korzystasz z wielu kont pocztowych różnych dostawców;
- zależy Ci na elastyczności i możliwości dostosowania programu;
- cenisz otwarte oprogramowanie i kontrolę nad swoimi danymi;
- chcesz zminimalizować koszty prowadzenia firmy.
Porównanie Thunderbird vs Outlook pokazuje zatem, że oba programy mogą być skutecznymi narzędziami do zarządzania komunikacją mailową. Jak zatem podjąć decyzję? Warto dokładnie przeanalizować potrzeby swojej firmy i dostępny budżet.
Alternatywą dla zewnętrznego programu pocztowego może być też nowoczesna aplikacja webmail – pozwala ona na obsługę skrzynki z poziomu przeglądarki internetowej. Takie rozwiązanie jest dostępne m.in. w NQ.pl. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły!