Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych. Więcej informacji
Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, wyrażasz zgodę na przechowywanie
plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z
witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych. Więcej informacji
Co to jest alias pocztowy? Jak działa i jak go można wykorzystać?
Karolina Nowak
09 marzec 2024
•
6 minut czytania
Poczta firmowa to „oczywista oczywistość”. Zapewne
korzystasz z niej na co dzień. Ale czy wiesz, że możesz odbierać wiadomości
wysyłane do Ciebie na różne adresy e-mail w jednym miejscu? Zobacz, co to jest
alias pocztowy, do czego może Ci się przydać i jak to działa.
Co to jest alias pocztowy?
Aliasy pocztowe to dodatkowe adresy poczty e-mail przypisane do danej skrzynki. Co
dzieje się, kiedy skrzynka ma alias pocztowy? Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie
Główną skrzynką mailową w firmie X jest
kontakt@mojadomena.pl. Dodatkowo podpięte pod nią są aliasy pocztowe:
jan.kowalski@mojadomena.pl
piotr.nowak@mojadomena.pl
reklamacje@mojadomena.pl
Oznacza to, że wiadomości wysyłane na 3 powyższe adresy trafią do „zbiorczej” skrzynki kontakt@mojadomena.pl.
Aliasy pocztowe: jakie są ich rodzaje?
Przy ustalaniu aliasów pocztowych warto zwrócić uwagę na to, do których skrzynek będą
one przypisane. Istnieją dwa podstawowe rozwiązania, z których można skorzystać. To
rozróżnienie będzie dla Ciebie ważne, jeżeli w ramach serwera obsługujesz co
najmniej dwie domeny dla poczty.
1.
Pierwsza opcja to konto domyślne
globalnie, tzw. catch-all. Tą nazwą określa się „zbiorczy” adres e-mail, na
który trafią wiadomości przypisane do wszystkich aliasów i domen pocztowych
firmy (za wyjątkiem tych, do których przypisano inne konto domyślne dla domeny).
2.
Druga opcja to konto domyślne dla
domeny – trafiają na nie wiadomości mailowe adresowane na daną domenę.
Uwaga! Jedna skrzynka może pełnić jednocześnie funkcje konta
domyślnego globalnie i domyślnego dla domeny.
Przykład wykorzystania aliasu pocztowego
Jak to wygląda w praktyce? Oto jeden ze scenariuszy, który może się wydarzyć.
W firmie Y działają 3 domeny poczty elektronicznej: mojadomena1.pl, mojadomena2.pl i mojadomena3.pl.
I tak:
Skrzynka kontakt@mojadomena1.pl to konto domyślne globalnie,
Skrzynka kontakt@mojadomena2.pl to konto domyślne dla wszystkich
maili z domeny mojadomena2.pl,
Dla domeny mojadomena3.pl nie zdefiniowano konta domyślnego.
Co z tego wynika?
Mail, który został wysłany pod
przykładowy adres jan.kowalski@mojadomena1.pl, trafi na skrzynkę
kontakt@mojadomena1.pl.
Mail wysłany pod przykładowy adres
tomasz@mojadomena2.pl trafi na skrzynkę kontakt@mojadomena2.pl.
Mail wysłany pod przykładowy adres reklamacje@mojadomena3.pl trafi na skrzynkę kontakt@mojadomena1.pl
Pamiętaj! To, do których skrzynek zostaną przypisane poszczególne aliasy
pocztowe, zależy od indywidualnych potrzeb Twojej firmy. Możesz skonfigurować liczbę
aliasów oraz domen pocztowych zgodnie ze specyfiką swojej działalności.
Alias email - jakie przynosi korzyści?
Zastanawiasz się, po co mogą Ci być potrzebne aliasy pocztowe? To bardzo praktyczne
rozwiązanie! Możesz je wykorzystać na kilka sposobów.
Imienne aliasy pocztowe do jednej skrzynki ogólnej
Czasami, zespół pracowników obsługujących klientów korzysta z jednej skrzynki posiadającej ogólny adres e-mail.
Jednak, przypisanie dodatkowych aliasów pocztowych do tej skrzynki to
dobre posunięcie marketingowe. Daje wrażenie większej personalizacji kontaktu i
pozytywnie wpływa na wizerunek Twojej organizacji
Jednocześnie wszystkie wiadomości trafiają na jedną
skrzynkę. Dzięki temu, jeśli któryś z członków zespołu pójdzie na urlop lub
zwolnienie chorobowe, jego współpracownicy mogą zareagować na zamówienie od jego
klienta czy zapytanie ofertowe.
To rozwiązanie może też zadziałać w drugą stronę – np.
wszystkie maile z adresu kontakt@mojadomena.pl można przekierować na skrzynkę
pracownika, który zajmuje się ich obsługą, np.
jan.kowalski@mojadomena.pl.
Alias e-mail a reklamacje i rekrutacja
Kiedy na główne konto firmowe trafiają dziesiątki wiadomości dziennie, trudno z nich
np. wyłowić aplikację kandydata do pracy czy maila z reklamacją. Tymczasem
wiadomości trafiające na tę skrzynkę z odpowiednich aliasów, np.
rekrutacja@mojadomena.pl czy reklamacje@mojadomena.pl mogą zostać automatycznie
oznaczone odpowiednimi tagami lub przekierowane do odpowiedniego folderu. Ułatwi to
ich odnalezienie i uporządkowanie
Aliasy pocztowe a literówki
Użytkownicy sieci, wpisując maila przy wysyłaniu wiadomości, często robią literówki.
Nie ma w tym nic dziwnego – zwłaszcza gdy adres jest np. dyktowany przez telefon.
Aliasy pocztowe mogą być dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji – przekierują one
pocztę z błędnego adresu na ten prawidłowy. Dodatkowo, podczas rozmowy telefonicznej łatwiej jest podyktować uproszczony adres będący aliasem,
np. janek@mojadomena.pl zamiast trudniejszego w pisowni: jan.brzezinski@mojadomena.pl
Szukasz poczty, w której zyskasz możliwość utworzenia
nielimitowanej liczby skrzynek i aliasów pocztowych? Sprawdź, co możemy Ci
zaoferować i zyskaj do 3000 GB elastycznej przestrzeni na wiadomości. Skontaktuj
się i poznaj szczegóły!