W nowoczesnym marketingu personalizacja to absolutna podstawa – wiadomości, które trafiają w potrzeby i zainteresowania potencjalnych klientów, pomagają sprzedawać więcej. Jednym z narzędzi, które możesz wykorzystać, aby skuteczniej do nich docierać, jest e-mail dynamiczny. Zobacz, czym jest i jak może pomóc w rozwoju biznesu.
E-mail dynamiczny: co to jest?
E-mail dynamiczny jest automatycznie generowaną wiadomością, tworzoną przez system marketingowy, z intencją dotarcia co konkretnego odbiorcy. Jest on w pełni spersonalizowany, co oznacza, że odwołuje się do konkretnych danych oraz działań podjętych przez danego użytkownika.
Przykład? Dynamiczna wiadomość e-mail może zostać wysłana do potencjalnego klienta, np. po tym, jak taka osoba:
odwiedziła daną stronę firmową;
przeglądała informacje na temat określonych produktów powiązanych z ofertą firmy wysyłającej;
nie dokończyła zakupu w danym e-sklepie;
oglądała różne oferty w sklepie internetowym, ale nie zdecydowała się na zakup;
jakiś czas temu coś kupiła w danym miejscu, ale nie wykazuje obecnie żadnej aktywności.
E-mail personalizowany będzie mniej lub bardziej bezpośrednio odnosił się do działań użytkownika – np. zaproponuje mu dokończenie zakupów z drobną zniżką albo pokaże produkty o parametrach podobnych do tych oglądanych. Takie wiadomości są uznawane za skuteczny sposób na prowadzenie leadów w dół lejka marketingowego.
E-mail personalizowany a dynamic content w mailu – czy znaczą to samo?
Z pojęciem e-maili personalizowanych łączy się podobne: dynamic content w wiadomościach. Są one do siebie zbliżone, ale nie są tym samym.
E-maile dynamiczne są całymi wiadomościami wygenerowanymi przez system na bazie konkretnych zachowań klienta. Wysyła się je indywidualnie, a nie do całych grup odbiorców kampanii e-mail marketingowej.
Dynamic content w mailu „działa” na mniejszą skalę – chodzi o elementy w wiadomościach wysyłanych masowo do potencjalnych klientów, które podlegają personalizacji. Chodzi np. o to, że każdy z nich zawiera zwrot po imieniu do klienta lub jest wzbogacony o polecenia produktów na bazie informacji, które system ma o danej osobie – np. jego danych demograficznych i tym podobnych.
Oba rozwiązania jednak można zaliczyć do narzędzi z kategorii marketing automation, a korzystanie z nich wymaga inwestycji w system mailingowy, który pomoże zaplanować i realizować takie kampanie.

Jakie są zalety korzystania z personalizowanych e-maili?
Personalizowane e-maile mogą wnieść wiele do komunikacji z klientami, i to na wszystkich etapach lejka marketingowego. Są uznawane za najefektywniejszą strategię przez ponad 70% marketerów. Dzieje się tak, ponieważ dynamiczne e-maile:
efektywniej aktywizują klientów – kiedy dostają oni wiadomości z treścią, która jest dopasowana do nich, chętniej i szybciej kupują;
pomagają budować długofalowe relacje – regularnie wysyłane e-maile personalizowane cały czas przypominają klientowi o istnieniu danej marki, a co za tym idzie wpływają na jego późniejsze decyzje zakupowe;
pomagają zwiększyć ROI – sam proces automatyzacji oszczędza czas i energię, a także koszty, dlatego „cena” pozyskania pojedynczego klienta może spaść dzięki korzystaniu z tej strategii.
Jak zatem widać, warto rozważyć inwestycję w to rozwiązanie, aby wesprzeć swoje działania marketingowe. Jak jednak prowadzić takie kampanie, aby nie miały one wpływu na dostarczalność zwykłych maili firmowych?
E-maile dynamiczne: przez skrzynkę firmową czy nie?
Na e-maile dynamiczne należy spojrzeć nie tylko przez pryzmat marketingu, ale również standardowej komunikacji biznesowej. Dlaczego? Ponieważ wysyłanie masowej ilości wiadomości do potencjalnych klientów z domeny Twojej firmy może wpłynąć na dostarczalność zwykłych maili.
Warto pamiętać, że „rozsyłanie spamu” jest czerwona flagą dla wielu serwerów pocztowych. Za masową dystrybucję e-maili marketingowych można trafić na czarną listę z uwagi na złą reputację adresu IP lub domeny nadawczej. A stąd już prosta droga do tego, żeby zwykłe wiadomości – np. związane z obsługą bieżącego zamówienia, wysyłką dokumentów sprzedażowych i innymi kwestiami, trafiały do spamu odbiorców lub w ogóle do nich nie docierały.
Czytaj więcej na ten temat: Dostarczalność maili – co na nią wpływa i jak ją zwiększyć?
Jaki płynie z tego wniosek? Taki, że najlepiej unikać wysyłki e-maili dynamicznych, zwłaszcza z dużą częstotliwością, bezpośrednio ze skrzynki firmowej. Do tego zadania rozsądniej jest wykorzystać zewnętrzne usługi związane z automatyzacją marketingu w wiadomościach mailowych – tak, aby „odciąć” standardową pocztę biznesową od typowej reklamy.
Powód ku temu jest również dużo bardziej pragmatyczny: wyobraź sobie, że wysyłasz dużą liczbę e-maili personalizowanych do klientów każdego dnia. Jeżeli chociaż część z nich zacznie na nie odpisywać, firmowa skrzynka „utonie” w wiadomościach. To natomiast spowolni obsługę zapytań ofertowych i bieżących spraw, co jest pierwszym krokiem do pogorszenia jakości usług i utraty szans sprzedażowych.

Nasze rozwiązanie? Sprawy firmowe prowadź, korzystając z bezpiecznej poczty biznesowej od NQ.pl, a potencjał narzędzi marketingowych wykorzystuj, sięgając po inne kanały. Tak osiągniesz najlepsze efekty. Chcesz o tym porozmawiać? Zapraszamy do kontaktu!