Czy wiesz, że aż 70% klientów nie dokona zakupu od firmy, której polityka ochrony danych osobowych budzi wątpliwości? Zobacz, jakie rozwiązania warto zastosować, aby zadbać o bezpieczeństwo danych klientów – tak, aby wzbudzić ich zaufanie i nie narażać ani ich, ani firmy na poważne konsekwencje prawne czy finansowe.
Zabezpiecz pocztę firmową – to podstawa bezpieczeństwa klientów
E-mail to jedno z głównych narzędzi biznesowych, a jednocześnie niezwykle podatny na ataki element komunikacji. Codziennie przez Twoją skrzynkę przepływają poufne informacje – dane osobowe klientów, szczegóły transakcji czy dokumenty finansowe. Włamania na pocztę firmową mogą mieć bardzo poważne konsekwencje! Jak się przed nimi ochronić?
Nowoczesna ochrona poczty firmowej powinna obejmować m.in.:
wielowarstwowy system zabezpieczeń z zaawansowanym firewallem;
inteligentne filtry antyspamowe i mechanizmy wykrywania phishingu;
narzędzia anty-spoofingowe zapobiegające podszywaniu się pod nadawców;
monitoring i rejestrowanie aktywności na kontach pocztowych.
Skutecznym rozwiązaniem są również narzędzia do automatycznej archiwizacji wiadomości, które tworzą natychmiastowe kopie każdej korespondencji – niezależnie od tego, czy została ona później skasowana.
Czy wiesz, że… użytkownicy usługi bezpieczna poczta biznesowa w NQ.pl mogą dodatkowo skorzystać z opcji natychmiastowej, automatycznej archiwizacji poczty, SEJFmail, która minimalizuje ryzyko utraty jakiejkolwiek wiadomości mailowej?

Twórz i przechowuj kopie zapasowe danych osobowych klientów i innych informacji na bezpiecznych serwerach
Nawet najlepsze zabezpieczenia nie dają 100% gwarancji ochrony. Tworzenie kopii zapasowych jest fundamentem bezpieczeństwa danych klientów. Odpowiednio zabezpieczone backupy mogą uratować Twoją firmę np. w przypadku ataku ransomware czy awarii sprzętu.
Skuteczna strategia backupu powinna obejmować:

regularne, automatyczne tworzenie kopii zapasowych – najlepiej co najmniej raz na 24 godziny;

przechowywanie danych na bezpiecznych, zewnętrznych serwerach;

szyfrowanie kopii zapasowych;

okresowe testowanie odtwarzania danych.
Kopie zapasowe powinny być przechowywane przez minimum 3 miesiące. To daje możliwość odtworzenia danych nawet w przypadku, gdy włamanie zostało wykryte z opóźnieniem. Taka opcja jest dostępna w standardzie w ramach usług hostingu i poczty firmowej w NQ.pl. Odtworzenie danych jest wykonywane w ramach standardowego wsparcia technicznego – bez dodatkowych opłat.
Wybierz hosting z zaawansowaną ochroną i zadbaj o aktualny certyfikat SSL
Strona internetowa to nie tylko wizytówka firmy – to również „brama”, przez którą klienci przekazują swoje dane. Poszukując optymalnego hostingu, zwróć uwagę na:
- dedykowany firewall aplikacyjny (WAF) chroniący przed atakami;
- system wykrywania i zapobiegania włamaniom w czasie rzeczywistym;
- ochronę przed atakami DDoS, które mogą sparaliżować działanie strony;
- lokalizację serwerów w Polsce, co zapewnia, że dane podlegają polskiemu prawu, a ryzyko ich wycieknięcia jest mniejsze.
Co natomiast daje certyfikat SSL? Nie tylko szyfruje dane przesyłane między przeglądarką a serwerem, ale również buduje zaufanie klientów. Obecnie przeglądarki wyraźnie oznaczają strony bez SSL jako niebezpieczne, co odstrasza potencjalnych odwiedzających.

Ogranicz ilość zbieranych informacji, aby zadbać o bezpieczeństwo danych klientów
Jednym z najbardziej skutecznych sposobów ochrony danych klientów jest… zbieranie ich jak najmniej. Przed rozpoczęciem gromadzenia jakichkolwiek informacji zadaj sobie pytanie – czy naprawdę ich potrzebujesz? Czy musisz znać adres klienta albo jego wiek? Nie zawsze! Jeżeli więc czegoś nie potrzebujesz, nie pytaj.
Cyberprzestępcy często atakują firmy przechowujące duże ilości danych klientów.Im mniej ich gromadzisz, tym mniejsze ryzyko, że ktoś zechce je wykraść. Pamiętaj także o zasadzie ograniczonego dostępu – przydzielaj uprawnienia tylko tym osobom, które faktycznie muszą pracować z danymi.
Wprowadź mechanizmy wymuszające bezpieczeństwo po stronie klientów
Także klienci mogą nieświadomie narażać swoje dane podczas współpracy. Twój serwis daje im możliwość utworzenia konta i logowania się? Warto wdrożyć mechanizmy, które pomogą im zadbać o własne bezpieczeństwo.
- Wymuś tworzenie silnych haseł – z literami, cyframi i znakami specjalnymi.
- Zablokuj możliwość używania najpopularniejszych, łatwych do złamania haseł.
- Zaoferuj uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) jako opcję dodatkowego zabezpieczenia.
- Automatycznie wylogowuj nieaktywne sesje po określonym czasie.
Te proste rozwiązania mogą zrobić dużą różnicę!
Opracuj procedury na wypadek naruszenia bezpieczeństwa danych klientów
Nawet przy najlepszych zabezpieczeniach zawsze istnieje ryzyko wycieku danych. Przygotowany plan działania może znacząco ograniczyć negatywne konsekwencje. Co warto zrobić? Postępować zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Przede wszystkim:
stwórz zespół reagowania na incydenty z jasno określonymi rolami;
opracuj schemat szybkiej identyfikacji i oceny skali naruszenia;
przygotuj procedury izolowania zagrożonych systemów;
ustal ścieżkę komunikacji wewnątrz firmy, z klientami oraz mediami;
przygotuj wzory powiadomień zgodnych z RODO.
Przygotowanie na problemy to już połowa sukcesu w ich rozwiązywaniu!
Bezpieczeństwo danych klientów to nie tylko obowiązek prawny. To fundament budowania wiarygodnej marki. Szukasz kompleksowych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa? Skontaktuj się z ekspertami NQ.pl i zobacz, jak możemy Ci pomóc.