Jaki hosting pod sklep internetowy wybrać?

Karolina Nowak
03 luty 2024
6 minut czytania

Hosting pod sklep internetowy

Strona sklepu internetowego musi działać perfekcyjnie. W przeciwnym razie narażasz się na utratę potencjalnych klientów i transakcji. Dlatego wybór odpowiedniego hostingu jest tak ważny – to od niego zależy w znacznej mierze wydajność strony czy szybkość jej ładowania. Jaki hosting pod sklep internetowy wybrać? Czym się kierować? Poznaj wskazówki.

Oferty hostingu pod sklep internetowy – co je różni?

Hosting pod sklep internetowy jest jedną z ważniejszych kwestii przy  tworzeniu tego typu strony. Warto zadbać o to, aby wybrana przestrzeń  serwerowa była dopasowana do poziomu rozbudowania witryny oraz jej  obciążenia.

Ofert hostingowych na rynku jest sporo. Wybierając hosting sklepu internetowego, należy zwracać uwagę przede wszystkim na:

Udostępnianą
przestrzeń dyskową

Na serwerze potrzebujesz na tyle dużo przestrzenni, aby pomieściła wszystkie dane Twojego sklepu; im więcej produktów, opisów, zdjęć i multimediów, tym więcej przestrzeni potrzebujesz;

Dostępny transfer

Ten parametr odnosi się z kolei do ilości danych możliwych do przesłania przez łącze serwerowni; najlepszym rozwiązaniem jest nielimitowany transfer;

Kopie zapasowe

tzw. backup serwera zapewnia możliwość przywrócenie sklepu po awarii lub błędzie; backupy powinny być wykonywane często i regularnie;

Możliwe obciążenie procesora serwera

ten wskaźnik wpływa na wydajność sklepu przy dużej liczbie odwiedzających.

Hosting pod sklep internetowy stanowi podstawę jego prawidłowego  działania. Dlatego jego wybór jest tak istotny. Poniżej znajdziesz  szczegółowe wskazówki, które pomogą Ci podjąć dobrą decyzję.

Hosting dla e-commerce - jaki serwer wybrać?

Firmy hostingowe oferują trzy główne typy serwerów. Które rozwiązanie będzie najlepsze dla sklepu internetowego?

Serwer współdzielony

Serwer współdzielony (wirtualny) jest rozwiązaniem najtańszym i najpopularniejszym wśród twórców i właścicieli niezbyt dużych stron  internetowych. W tym przypadku dzielisz przestrzeń serwerową z innymi  użytkownikami. Korzystasz zatem z tego samego dysku, procesora i pamięci  RAM. Tworzy to sporo ograniczeń technicznych. Może powodować problemy z  ładowaniem strony, szybkością jej działania, połączeniem z bazą danych  itp. Dlatego serwer współdzielony może nie być dobrym rozwiązaniem dla  sklepu internetowego, szczególnie tego dużego i popularnego.

Serwer
VPS

Serwer VPS (Virtual Private Server) to ulepszona wersja serwera  współdzielonego. W jego ramach otrzymujesz wydzieloną przestrzeń  serwerową oraz dostęp do znajdujących się w jego obrębie zasobów i  systemu operacyjnego. Parametry (RAM, liczba rdzeni, moc obliczeniowa,  pojemność dysku do wykorzystania) można natomiast dostosować do potrzeb.  Tego typu serwery są znacznie bardziej odporne na obciążenie strony,  dlatego bardzo dobrze sprawdzają się w przypadku sklepów. Administracja  serwerem VPS jest nieco bardziej skomplikowana, ale zwykle można wykupić  pakiet obsługi u hostingodawcy.

Serwer dedykowany

Serwer dedykowany to bezsprzecznie najlepsze rozwiązanie dla sklepów  internetowych, choć jest ono również najdroższe. W tym przypadku  otrzymujesz serwer do swojej wyłącznej dyspozycji. Możesz dobrać jego  parametry tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom. W przypadku tego rodzaju  serwera nie musisz dzielić mocy obliczeniowej z innymi użytkownikami,  dzięki czemu unikanie przeciążeń strony jest znacznie łatwiejsze. Duże i  popularne sklepy internetowe działają wyłącznie na serwerach  dedykowanych Będzie to znakomite rozwiązanie dla sklepu, który ma już  wyrobioną pozycję na rynku lub planuje szybki rozwój.

Pamiętaj! U dobrego hostingodawcy możesz nie tylko dobrać parametry  serwera do swoich potrzeb, ale też zdecydować o wymaganym zakresie  wsparcia. Jeśli zdecydujesz się samodzielnie zarządzać hostingiem sklepu internetowego, usługa będzie tańsza.

Dobry hosting sklepu internetowego: najważniejsze parametry

Typ serwera jest bardzo ważny, ale kluczowymi elementami wpływającymi na  funkcjonalność hostingu sklepu internetowego są jego parametry. To one  decydują o działaniu sklepu oraz możliwościach jego budowy i rozwoju. W  ofertach hostingodawców najczęściej znajdują się pakiety różniące się  wartościami kluczowych parametrów.

  • Miejsce na dysku – jego wartość musi być dopasowana do wielkości  infrastruktury sklepu, liczby produktów czy bazy klientów. W sklepach  internetowych używa się dużej ilości zdjęć, filmów czy prezentacji, co  wpływa na zajmowaną przez nie przestrzeń dyskową. Pamiętaj również, że z  każdą transakcją będą rosnąć rozmiary Twojej bazy danych.
  • Limit transferu – im większej liczby odwiedzających się  spodziewasz, tym większe będzie zapotrzebowanie na transfer. Jego limit  należy także dopasować do ilości otwieranych przez użytkownika plików i  dokonywanych czynności. Nielimitowany transfer to w zasadzie jedyne  słuszne rozwiązanie, gdy wybierasz hosting sklepu internetowego.
  • Liczba kont poczty – w małej firmie może to nie mieć znaczenia,  ale w sklepie internetowym zazwyczaj będziesz potrzebować osobnych  skrzynek dla poszczególnych działów (pomoc techniczna, obsługa zamówień,  zwroty i reklamacje itp.), a także dla każdego pracownika.  Bezpieczeństwo poczty również ma ogromne znaczenie, dlatego zwróć uwagę  na stosowane metody szyfrowania.
Wskazówka! Zawsze wybieraj limity przekraczające Twoje aktualne  potrzeby. Dzięki temu hosting sklepu internetowego umożliwi jego  swobodny rozwój.

Poza kluczowymi parametrami warto zwracać uwagę także na:

  • darmowy certyfikat SSL – jest to podstawa zabezpieczeń, bez której sklep internetowy nie ma prawa bytu;
  • regularne wykonywanie kopii zapasowych – umożliwiających odzyskanie sklepu po awarii, ataku, błędzie itp.;
  • uptime – wysoki poziom dostępności serwera oznacza, że u hostingodawcy rzadko występują awarie i są szybko likwidowane;
  • pomoc techniczna i wsparcie – jeśli nie znasz się na sprawach  czysto hostingowych lub po prostu nie chcesz się nimi zajmować, warto  mieć dostęp do wysokiej jakości wsparcia;
  • dostosowanie do systemu sklepu internetowego – upewnij się, że  hosting jest kompatybilny z systemem (WooCommerce, PrestaShop, Magento  itp.), którego używasz.

Jaki hosting pod sklep internetowy: podsumowanie

Dobry hosting sklepu internetowego będzie dostosowany do jego rozmiarów,  popularności i potencjału rozwoju. Podczas jego wyboru zwróć uwagę na  standardy oraz kluczowe parametry. Ważnym kryterium z całą pewnością  będą też koszty, ale zwykle korzystanie z najtańszych usług po prostu  się nie opłaca. Dobrym wyznacznikiem może być wielkość firmy hostingowej  – te mniejsze często przykładają większą wagę do obsługi klienta.

Pamiętaj, że hostingu nie musisz wybierać raz na zawsze. Podejmując  trafną decyzję, unikniesz jednak wysiłku związanego z migracją na nowy  serwer. Dlatego warto dobrze ją przemyśleć.

Poszukujesz idealnego hostingu dla swojego sklepu? Sprawdź naszą ofertę serwerów dedykowanych!