Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych. Więcej informacji
Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, wyrażasz zgodę na przechowywanie
plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z
witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych. Więcej informacji
Strona sklepu internetowego musi działać perfekcyjnie. W
przeciwnym
razie narażasz się na utratę potencjalnych klientów i transakcji. Dlatego wybór
odpowiedniego
hostingu jest tak ważny – to od niego zależy w znacznej mierze wydajność strony
czy szybkość
jej ładowania. Jaki hosting pod sklep internetowy wybrać? Czym się kierować?
Poznaj
wskazówki.
Oferty hostingu pod sklep internetowy – co je różni?
Hosting pod sklep internetowy jest jedną z ważniejszych kwestii przy tworzeniu tego
typu
strony. Warto zadbać o to, aby wybrana przestrzeń serwerowa była dopasowana do
poziomu
rozbudowania witryny oraz jej obciążenia.
Ofert hostingowych na rynku jest sporo. Wybierając hosting
sklepu
internetowego, należy zwracać uwagę przede wszystkim na:
Udostępnianą
przestrzeń
dyskową
Na serwerze potrzebujesz na tyle dużo
przestrzenni, aby pomieściła wszystkie dane Twojego sklepu; im więcej produktów,
opisów, zdjęć
i multimediów, tym więcej przestrzeni potrzebujesz;
Dostępny transfer
Ten parametr odnosi się z kolei do
ilości danych
możliwych do przesłania przez łącze serwerowni; najlepszym rozwiązaniem jest
nielimitowany
transfer;
Kopie zapasowe
tzw. backup serwera zapewnia
możliwość
przywrócenie sklepu po awarii lub błędzie; backupy powinny być wykonywane często
i
regularnie;
Możliwe obciążenie
procesora
serwera
ten wskaźnik wpływa na wydajność
sklepu przy
dużej liczbie odwiedzających.
Hosting pod sklep internetowy stanowi podstawę jego prawidłowego działania. Dlatego
jego wybór
jest tak istotny. Poniżej znajdziesz szczegółowe wskazówki, które pomogą Ci podjąć
dobrą
decyzję.
Hosting dla e-commerce - jaki serwer wybrać?
Firmy hostingowe oferują trzy główne typy serwerów. Które rozwiązanie będzie
najlepsze dla
sklepu internetowego?
Serwer współdzielony
Serwer współdzielony (wirtualny) jest
rozwiązaniem
najtańszym i najpopularniejszym wśród twórców i właścicieli niezbyt dużych stron
internetowych. W tym przypadku dzielisz przestrzeń serwerową z innymi
użytkownikami.
Korzystasz zatem z tego samego dysku, procesora i pamięci RAM. Tworzy to sporo
ograniczeń
technicznych. Może powodować problemy z ładowaniem strony, szybkością jej
działania,
połączeniem z bazą danych itp. Dlatego serwer współdzielony może nie być dobrym
rozwiązaniem
dla sklepu internetowego, szczególnie tego dużego i popularnego.
Serwer VPS
Serwer VPS (Virtual Private Server) to
ulepszona
wersja serwera współdzielonego. W jego ramach otrzymujesz wydzieloną przestrzeń
serwerową
oraz dostęp do znajdujących się w jego obrębie zasobów i systemu operacyjnego.
Parametry
(RAM, liczba rdzeni, moc obliczeniowa, pojemność dysku do wykorzystania) można
natomiast
dostosować do potrzeb. Tego typu serwery są znacznie bardziej odporne na
obciążenie strony,
dlatego bardzo dobrze sprawdzają się w przypadku sklepów. Administracja
serwerem VPS jest
nieco bardziej skomplikowana, ale zwykle można wykupić pakiet obsługi u
hostingodawcy.
Serwer dedykowany
Serwer dedykowany to bezsprzecznie
najlepsze
rozwiązanie dla sklepów internetowych, choć jest ono również najdroższe. W tym
przypadku
otrzymujesz serwer do swojej wyłącznej dyspozycji. Możesz dobrać jego
parametry tak, aby
odpowiadały Twoim potrzebom. W przypadku tego rodzaju serwera nie musisz
dzielić mocy
obliczeniowej z innymi użytkownikami, dzięki czemu unikanie przeciążeń strony
jest znacznie
łatwiejsze. Duże i popularne sklepy internetowe działają wyłącznie na serwerach
dedykowanych
Będzie to znakomite rozwiązanie dla sklepu, który ma już wyrobioną pozycję na
rynku lub
planuje szybki rozwój.
Pamiętaj! U dobrego hostingodawcy możesz nie tylko dobrać parametry serwera
do swoich
potrzeb, ale też zdecydować o wymaganym zakresie wsparcia. Jeśli zdecydujesz
się samodzielnie
zarządzać hostingiem sklepu internetowego, usługa będzie tańsza.
Typ serwera jest bardzo ważny, ale kluczowymi elementami wpływającymi na
funkcjonalność
hostingu sklepu internetowego są jego parametry. To one decydują o działaniu sklepu
oraz
możliwościach jego budowy i rozwoju. W ofertach hostingodawców najczęściej znajdują
się pakiety
różniące się wartościami kluczowych parametrów.
Miejsce na dysku – jego wartość musi być dopasowana do wielkości infrastruktury
sklepu,
liczby produktów czy bazy klientów. W sklepach internetowych używa się dużej
ilości zdjęć,
filmów czy prezentacji, co wpływa na zajmowaną przez nie przestrzeń dyskową.
Pamiętaj
również, że z każdą transakcją będą rosnąć rozmiary Twojej bazy danych.
Limit transferu – im większej liczby odwiedzających się spodziewasz, tym
większe będzie
zapotrzebowanie na transfer. Jego limit należy także dopasować do ilości
otwieranych przez
użytkownika plików i dokonywanych czynności. Nielimitowany transfer to w
zasadzie jedyne
słuszne rozwiązanie, gdy wybierasz hosting sklepu internetowego.
Liczba kont poczty – w małej firmie może to nie mieć znaczenia, ale w sklepie
internetowym
zazwyczaj będziesz potrzebować osobnych skrzynek dla poszczególnych działów
(pomoc
techniczna, obsługa zamówień, zwroty i reklamacje itp.), a także dla każdego
pracownika.
Bezpieczeństwo poczty również ma ogromne znaczenie, dlatego zwróć uwagę na
stosowane metody
szyfrowania.
Wskazówka! Zawsze wybieraj limity przekraczające Twoje aktualne potrzeby.
Dzięki temu
hosting sklepu internetowego umożliwi jego swobodny rozwój.
Poza kluczowymi parametrami warto zwracać uwagę także na:
darmowy certyfikat SSL – jest to podstawa zabezpieczeń, bez której sklep internetowy nie ma prawa bytu;
uptime – wysoki poziom dostępności serwera oznacza, że u hostingodawcy rzadko występują awarie i są szybko likwidowane;
pomoc techniczna i wsparcie – jeśli nie znasz się na sprawach czysto hostingowych lub po prostu nie chcesz się nimi zajmować, warto mieć dostęp do wysokiej jakości wsparcia;
dostosowanie do systemu sklepu internetowego – upewnij się, że hosting jest kompatybilny z systemem (WooCommerce, PrestaShop, Magento itp.), którego używasz.
Jaki hosting pod sklep internetowy: podsumowanie
Dobry hosting sklepu internetowego będzie dostosowany do jego rozmiarów,
popularności i
potencjału rozwoju. Podczas jego wyboru zwróć uwagę na standardy oraz kluczowe
parametry.
Ważnym kryterium z całą pewnością będą też koszty, ale zwykle korzystanie z
najtańszych usług
po prostu się nie opłaca. Dobrym wyznacznikiem może być wielkość firmy hostingowej
– te
mniejsze często przykładają większą wagę do obsługi klienta.
Pamiętaj, że hostingu nie musisz wybierać raz na zawsze. Podejmując trafną decyzję,
unikniesz
jednak wysiłku związanego z migracją na nowy serwer. Dlatego warto dobrze ją
przemyśleć.