Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych. Więcej informacji
Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, wyrażasz zgodę na przechowywanie
plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z
witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych. Więcej informacji
Odpowiednie uwierzytelnienie maili stanowi główny sposób
ochrony przed spamem, phishingiem i innymi zagrożeniami. Protokoły SPF, DKIM i
DMARC to niezbędne narzędzia, które pomagają radzić sobie z tymi problemami, a
tym samym dbać o reputację nadawcy. Za co dokładnie odpowiadają? Jak działają?
Przyjrzyjmy się protokołom SPF, DKIM i DMARC.
Bezpieczeństwo komunikacji mailowej: najważniejsze informacje
E-mail to niezwykle wszechstronne narzędzie, które jednak jest narażone na różnego
rodzaju zagrożenia. Główną metodą zabezpieczania wiadomości jest szyfrowanie, które
jednak zwykle nie wystarcza do ochrony przed spamem, phishingiem czy spoofingiem.
Tym samym wciąż słyszy się o przypadkach wyłudzania danych od użytkowników. Jeśli
przy takiej „akcji” oszuści posłużą się Twoją firmą, jej reputacja może zostać
poważnie zachwiana.
Dlatego właśnie współcześnie stosuje się różne metody uwierzytelniania nadawcy.
W odpowiedzi na rosnąca liczbę zagrożeń powstały trzy główne sposoby walidacji
poczty elektronicznej – swojego rodzaju zapory chroniące zarówno nadawców, jak
i odbiorców. Są to:
SPF
protokół sprawdzający w DNS posiadaną przez
serwer pocztowy autoryzację do dostarczania maili;
DKIM
protokół podpisujący i uwierzytelniający
wiadomości, poprzez zatwierdzenie zautoryzowanego serwera pocztowego.
DMARC
protokół bazujący na dwóch poprzednich; określa
sposób reakcji na maile, które nie przeszły procesu uwierzytelniania.
SPF – weryfikacja domeny nadawcy
Sender Policy Framework (SPF) to protokół wprowadzony w 2006 roku. Ustanawia on
jasny proces dla właścicieli domen nadawczych. Umożliwia bowiem wskazanie
konkretnych adresów IP oraz domen mających zgodę na wysyłkę wiadomości w imieniu
Twojej organizacji. Serwery pocztowe porównują adres nadawcy maila z domeną
wskazaną w rekordzie SPF i dzięki temu decydują o tym, czy dana wiadomość jest
autentyczna i może zostać dostarczona. Dzięki temu protokół umożliwia ograniczenie
zjawiska phishingu (podszywania się pod Twoją organizację) oraz spamu.
Istnieje 7 możliwych odpowiedzi na zapytanie weryfikacyjne
wymienione w rekordzie SPF:
PASS
Oznacza autoryzację serwera poczty
nadawczej do wysyłania maili w imieniu domeny.
FAIL
Oznacza, że serwer poczty nadawczej
nie jest upoważniony do wysyłania wiadomości e-mail w imieniu domeny.
NONE
Oznacza najczęściej, że dana domena nie ma zdefiniowanego rekordu SPF.
NEUTRAL
Oznacza, że rekord nie potwierdza, czy adres IP serwera nadawczego jest autoryzowany;
dalsza interpretacja zależy od konfiguracji DMARC.
soft fail
Oznacza, że serwer poczty nadawczej
nie jest upoważniony do wysyłania wiadomości e-mail w imieniu domeny, a wiadomość należy uznać za spam.
temporary error
Oznacza, że wystąpił przejściowy błąd, taki jak np. DNS timeout.
permanent error
Oznacza, że rekord SPF został błędnie skonfigurowany i nie mógł być
poprawnie przetworzony. Wiadomość nie powinna być dostarczona, ale dalsza interpretacja zależy od konfiguracji serwera odbiorczego.
Do działania SPF nie są potrzebne protokoły DKIM i DMARC,
ale wszystkie one się uzupełniają.
DKIM – cyfrowy podpis wiadomości
DomainKeys Identified Mail (DKIM) przekazuje za pośrednictwem DNS klucze publiczne
niezbędne w procesie uwierzytelniania wiadomości jako pochodzących z określonej
domeny. Protokół umożliwia potwierdzenie nadawcy maila poprzez dodanie sygnatury
DKIM. Jest to zatem swojego rodzaju cyfrowy podpis wiadomości, który pozwala na
automatyczne potwierdzenie jej autentyczności i pochodzenia.
Rekord DKIM tworzy się w trzech krokach:
przechowywanie klucza publicznego DKIM – rekord DKIM w DNS
przechowuje publiczny klucz domeny dostępny dla serwerów odbierających
wiadomości e-mail;
tworzenie cyfrowej sygnatury – nadawca mający klucz prywatny (który pozostaje
poufny) podpisuje nim e-mail;
weryfikacja przez serwery odbiorcze – po otrzymaniu wiadomości serwer
weryfikuje za pomocą klucza publicznego z rekordu DKIM, czy klucz prywatny
nadawcy został faktycznie użyty oraz czy wiadomość nie została zmodyfikowana.
Klucz prywatny podpisujący wiadomość e-mail można zatem porównać do kłódki, która
może być otwarta kluczem publicznym dostępnym dla serwera odbiorczego. Jeśli klucz
prywatny i klucz publiczny do siebie nie pasują, wiadomość może zostać odrzucona.
Protokół DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting and Conformance)
przekazuje zasady dotyczące sposobu postępowania z wiadomościami, które nie
przeszły uwierzytelniania SPF i/lub DKIM. Politykę DMARC domeny ustanawia się za
pomocą specjalnego rekordu. Może ona decydować o izolowaniu, odrzuceniu lub
dostarczeniu maila, który nie przeszedł uwierzytelniania. Istnieją zatem trzy
możliwe działania określone w rekordzie DMARC:
NONE
Nie jest wymagane żadne działanie;
wiadomość może zostać dostarczona.
quarantine
Wiadomość jest oznaczona jako
podejrzana i trafia do określonego folderu (np. SPAM).
reject
Wiadomość stanowi zagrożenie, w
związku z czym jest odrzucana i nie trafia do odbiorcy.
Dzięki temu DMARC dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo komunikacji mailowej.
SPF, DKIM i DMARC – zadbaj o bezpieczeństwo korespondencji mailowej
Jak widać, protokoły SPF, DKIM i DMARC idealnie się uzupełniają, pozwalając na
zwiększenie w znacznym stopniu poziomu bezpieczeństwa komunikacji mailowej.
Kompleksowy proces autoryzacji chroni zarówno nadawców, jak i odbiorców. Aby
korzystać z zalet SPF, DMARC i DKIM potrzebny jest program serwera poczty
obsługującego te protokoły. Wybierając hosting dla swojej domeny, upewnij się zatem,
że oferuje ona możliwość przechowywaniu danych protokołu w rekordach DNS i jest
kompatybilna z zaawansowanymi zabezpieczeniami poczty.
W NQ.pl otrzymasz dostęp do zaawansowanych rozwiązań
e-mail, które pomogą Ci dbać o bezpieczeństwo Twojej organizacji orz wszystkich
odbiorców wiadomości. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz dowiedzieć się
więcej!