Jak bezpiecznie korzystać z Internetu? 5 najważniejszych rad!

Karolina Nowak
27 września 2024
9 minut czytania

Życie bez Internetu w obecnych czasach? Nie ma mowy! Sieć stała się podstawą komunikacji, miejscem pozyskiwania informacji, a także prowadzenia działalności biznesowej. To ogromne ułatwienie dla osób prywatnych i przedsiębiorców, ale i zagrożenie. Cyberprzestępstwa to coraz powszechniejsze ryzyko. Wyciek danych klientów, utrata ważnych informacji… takie sytuacje mają realne przełożenie na biznes. Jak ich uniknąć i na czym polega bezpieczne korzystanie z Internetu z perspektywy firmy? Czytaj dalej!

1. Zadbaj o bezpieczeństwo poczty firmowej

Firmowa skrzynka pocztowa to jeden z najważniejszych punktów kontaktu z klientami, kontrahentami, jak również z różnymi instytucjami. Są na niej gromadzone wiadomości zawierające informacje, których wyciek stanowiłby poważne zagrożenie dla biznesu. Wyobraź sobie, jakie byłyby np. konsekwencje „włamania się” klienta na pocztę firmową. Jak mogłyby być wykorzystane dane Twoich klientów? Co stałoby się z poufnymi informacjami handlowymi? W jaki sposób haker mógłby się podszyć pod Twoją firmę i co dzięki temu mógłby uzyskać?

Nawet najczarniejsze scenariusze, które przyszły Ci do głowy, mogą być prawdziwe – zwłaszcza jeżeli Twoja poczta firmowa nie jest dostatecznie chroniona. Do tego dochodzą zagrożenia związane np. z phishingiem czy spoofingiem – nieopatrzne otwarcie załącznika z maila od fałszywego nadawcy może skończyć się np. atakiem ransomware i nie tylko.

Co zatem jest ważnego w bezpiecznej poczcie? Jakie są zasady bezpiecznego korzystania z Internetu w tym kontekście? Istotne są m.in.:

regularnie wykonywane kopie zapasowe wszystkich danych – dobrze zabezpieczone, a zarazem łatwe do odtworzenia;

konfigurowalny firewall pocztowy, który pozwala na ustalenie ścisłych i restrykcyjnych reguł dostępu do maila – np. przez użytkowników o określonym IP czy logujących się z konkretnego kraju itp.; to sposób na ochronę skrzynki przed włamaniami;

zaawansowany system zapobiegania włamaniom, który ochroni np. przed atakami robotów próbujących „odgadnąć” hasło poczty;

filtr antyspoofingowy, dzięki któremu fałszywe wiadomości są identyfikowane i blokowane, zanim dotrą do skrzynki;

dziennik logowań, który pozwala śledzić dostęp do firmowej skrzynki pocztowej i wykryć nieprawidłowości.

Przydatne mogą być też zaawansowane rozwiązania archiwizacyjne, np. takie jak SEJFmail. Te narzędzia pozwalają na zapisywanie poczty wysyłanej i odbieranej „w locie” – tak, aby wyeliminować ryzyko utraty ważnej wiadomości, nawet jeśli do ataku dojdzie przed aktualizacją kopii zapasowej.

Czy wiesz, że… bezpieczna poczta biznesowa w NQ.pl zapewnia zaawansowane narzędzia zwiększające bezpieczeństwo korespondencji firmowej, w tym ochronę przed atakami brute-force, uwierzytelnianie dwuskładnikowe i ochronę antywirusową oraz backup danych do 3 miesięcy?

2. Wprowadź uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA)

Dostęp do poczty firmowej czy oprogramowania do obsługi klientów jest zabezpieczony hasłem. Co jednak, jeżeli zostanie ono wykradzione albo po prostu wpadnie w niepowołane ręce? Sposobem na dodatkowe zabezpieczenie wrażliwych danych jest wprowadzenie dwuskładnikowego uwierzytelniania. Polega ono na tym, że poza podaniem hasła, użytkownik musi podać jeden dodatkowy element, który go uwiarygodni.

Może to być np. dodatkowy kod PIN, potwierdzenie logowania przez podanie kodu wysłanego na maila czy na telefon, zastosowanie fizycznego klucza USB czy biometrii. Dzięki takiemu rozwiązaniu ryzyko, że osoba niepożądana uzyska dostęp do cennych informacji, jest znacznie mniejsze, a bezpieczne korzystanie z Internetu staje się faktem.

Czy wiesz, że… bezpieczna poczta biznesowa od NQ.pl zapewnia wsparcie dla 2FA? Z tego mechanizmu można skorzystać zarówno przez aplikację webmail, jak i przy korzystaniu z poczty przez zewnętrznego klienta.

3. Wybierz bezpieczny hosting strony firmowej

Kolejnym newralgicznym punktem w kontekście bezpiecznego korzystania z sieci w firmie jest jej strona internetowa. Taki serwis również może być narażony na różnego rodzaju ataki – tak prowadzące do zablokowania go, jak i do „zainfekowania” – tak, że użytkownik odwiedzający go może paść ofiarą cyberprzestępstwa.

Odpowiednio wybrany hosting strony firmowej, z szeregiem zabezpieczeń, w pełni konfigurowalnym firewallem oraz z backupem do 3 miesięcy, może zrobić różnicę. Uwaga! Zwróć uwagę na fizyczną lokalizację serwerów, na które trafi Twoja strona – dobrze, aby znajdowały się w Polsce. To minimalizuje ryzyko, że wrażliwe dane trafią za granicę.

4. Zadbaj o aktualność certyfikatów SSL

Certyfikaty SSL to „must have” współczesnych stron internetowych. Ten protokół bezpieczeństwa gwarantuje szyfrowanie danych wymienianych między przeglądarką uczestnika a serwerem, a co za tym idzie – przed przechwyceniem informacji przez osoby trzecie. Jeżeli strona nie ma aktualnego certyfikatu SSL, nie spełnia zasad bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu – zostanie więc oznakowana przez Google jako niebezpieczna, a Ty możesz stracić przez to wielu klientów.

5. Pamiętaj o „czynniku ludzkim”

Nawet najlepsze zabezpieczenia poczty czy strony firmowej nie wystarczą, jeżeli jako przedsiębiorca nie zadbasz o odpowiednie przeszkolenie pracowników z zasad bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu.

Zapisywanie danych na kartkach, wybieranie prostych, krótkich i oczywistych haseł, nieprzemyślane klikanie w otrzymywane linki i wiadomości, logowanie się na firmowe serwery podczas korzystania z publicznych sieci WiFi bez VPN, ignorowanie aktualizacji oprogramowania… to tylko niektóre „grzechy” popełniane na co dzień. Rozważ więc przeprowadzenie szkoleń z cyberbezpieczeństwa, które – w połączeniu z mądrze wybranymi rozwiązaniami IT pozwolą Ci spać spokojnie o bezpieczeństwo danych firmowych.